Cascina Collina ♥

I det vakre spennende landet Italia, ca 150 km fra Milano, inn igjennom Piemontes fantastiske natur, rett forbi skiltet med Nizza Monferrato, inn i gaten: strada villalta og opp en bratt bakke …..helt på toppen der skjuler det seg en norskeid vingård Cascina Collina! Drevet av det fantastiske paret Gunvor og Joar ♥

Med åpne armer og en stor klem ble vi ønsket velkommen som gjester og vist inn i den koselige lille leiligheten Nizza!
Vertinnen Gunvor hadde tilrettelagt alt for vår lille bebis som trengte både seng og babystol! Vi kom frem ganske sent så derfor hadde vi bestilt «frokostpakke» til kjøleskapet så vi fikk slappe av på gården den første kvelden! På bordet sto en flaske med Cascina Collina`s Barbera d `Asti som vi skulle få gleden av å smake denne kvelden! (flere ble handlet med hjem da denne vinen virkelig smakte godt på min tunge)

Vi ble helt lamslått av utsikten, solnedgangen og naturen her så den første kvelden ble vi bare sittende å se rundt oss! Tenk å bo slik som dette….. for en drøm!

Jeg har ventet en stund med dette inlegget for jeg vil gjøre gården rett! Har tatt en «bazillian» bilder og alle kan jeg jo ikke legge ut for da blir innlegget milelangt!

Lille Storm sitt første bad i bassenget morgen etter vi kom! (hvis du vil lese om byggingen kan du gjøre det her)
Vi tilbrakte uttallige timer i bassenget denne uken og kunne nok ikke vært foruten! Varmen var overveldende, men samtidig helt fantastisk!

En tusletur i vinmarka måtte til før vi hadde avtalt vinsmaking litt senere samme uke! Tenk å få lov til å gjøre dette på ferie, sitte om morningen å se utover et rolig basseng helt fritt for stressa charterturister som jobber hardt med å sikre seg den beste plassen, milevis med vinranker og ha mulighet til å tusle en tur i marka og se på plantene… for meg er vertfall dette den perfekte ferien!

vi var på flere «utflukter» i Nizza og en av turene var til et marked som finnes hver fredag i sentrum! (på veien måtte jeg ta bilde av dette lekre huset)

Det som var så fantastisk med å bo hos Gunvor og Joar var at de fortalte oss hvor det var lurt å dra, hvor det var godt å spise, og i leiligheten vår var det en skuff med bøker om Piemonte og Nizza, en perm med info og tips til forskjellige ting å gjøre… supert og veldig hjelpsomt for en som ikke hadde vært der før!

Vinsmaking på Cascina Collina!

Vi hadde virkelig gledet oss lenge til dette så det var supert når endelig dagen var kommet og vi skulle få «historen» fra Vinbonden!

Vi fikk dele opplevelsen med flere nysgjerrige vinglade normenn

som jeg tar meg friheten av å legge ut på bloggen 😉
Her står vinbonden og forteller om hans jobb gjennom året i vinmarka…superintressant og veldig lærerrikt!

Inne i produksjonslokalet fikk vi fortalt nøye hvordan prosessen fra drue til vin blir til, hvilke tanker som brukes til hva og rett og slett hvor mye jobb som ligger bak det glasset vi drikker med rødvin i helgen, noe som vertfall fikk både mannen og meg til å verdsette dråpene i glasset mer enn vi allerede gjorde!

Her får vi smake på 4 forskjellige viner fra Piemonte, Cascina Collinas egen Barbera d´Asti, en Piemonte Chardonnay, en Barbera d´Asti Superiore, og en Barbaresco! Sammen med dette fikk vi et lite tapasbord som vår kjære vert Gunvor hadde stelt istand:-)

Denne vinbonden hadde greie på sine saker, så interessert i det han gjør, så glad i livet sitt en riktig så oppriktig og flott person!

mens vi voksne smakte på vin, ja så måtte jo Storm sysselsette seg med noe så han fant en flott krukke på tunet som ble matet med grus…(Ta deg en titt i krukken Gunvor, for det kan hende at vår lille røver har lagt igjen en hilsen;) )

Ja vi ble så glade i de to på turen og den siste kvelden skulle vi virkelig få lære dem å kjenne, da de kom ned til oss og tok seg et glass vin sammen med oss på terassen! Deres historie om hvorfor og hvordan de endte opp i Piemonte er den mest sjarmerende og romantiske jeg noensinner har hørt og jeg har ikke sjans å fortelle igjen på samme fine måte så derfor anbefaler jeg alle som ønsker en tur til vakre Cascina Collina så kanskje dere er heldige å får høre litt av deres historie!

(far koser seg med aperitivio på terassen mellom barnelek og bading)

Vinbonden i fullt arbeid i sin vinmark, her beskjærer og tynner han klasene og friserer litt på busken slik at vinen smaker bedre!

Jeg vet at i disse dager har de nylig høstet inn sin første runde med Chardonnay, tenk så spennede det må være å høste inn det du selv har pleiet og laget for så å kjøre det igjennom en hel prosess før det tilslutt havner i korket flaske og andre skal smake på herligheten som du har laget for første gang….. Denne Chardonnayen kan først drikkes i 2013. Les om jobben her!

Gunvor og Joar er flotte mennesker som vi ble glade i den lille turen vi var der og vet med hånda på hjertet at de skal vi møte igjen og vi håper det ikke er så lenge til!

Jeg vil avslutte med noen ord fra selveste vinbonden som fikk mitt hjerte til å innse at denne mannen virkelig ønsker å leve slik han gjør, dette er hans liv!

Som svar på et spm han fikk når vi hadde vinsmaking om hvorfor han ikke promoterte måten han jobbet på mer for å gjøre seg bedre kjent og selge mer så svarte Joar:

Hvordan jeg dyrker trenger ikke promoteres, det er ikke derfor jeg gjør det, måten stokken blir behandlet på ja det er et personlig forhold mellom meg selv og vinstokken, det er bare slik det kan gjøres og man må bli kjent med hver enkelt vinstokk for at de skal yte sitt beste og produsere den beste vinen, alle er forskjellig!

Jeg ønsker alle jeg kjenner og ikke kjenner en superfin onsdag og anbefaler virkelig alle å ta seg en avslappende og lærerrik ferie hos Cascina Collina!

Yvonne!

4 thoughts on “Cascina Collina ♥

  1. Heia Yvonne! Ser fantastisk ut! Vært mye i Italia selv, men ikke på denne måten:-) Dere har vel fått ladet opp kan jeg tenke meg:-)
    Vet du forresten noe om mobil blogging? Blogger i vei jeg, men hvordan få bildene innimellom teksten?? Nå kommer de til slutt.. Midtstille tekst vil jeg også, men aner ikke hvordan… 🙂 ønsker dere en deilig kveld:-) Klem klem

    • heia:) vi har heller ikke vært på en slik ferie før! lenge siden nå, gleder meg til å stupe inni bloggen din igjen!
      vet du, jeg har ikke peiling på mobilblogging, har prøvd en gang å da greide jeg å poste inlegget rett etter overskrift og et bilde… ikkeno text.. etter d ble det aldri noe mer 😉

      ønsker deg en superfin kveld Hilde:)
      klem !

    • tusen takk Helen:) ja det er noe jeg ofte savner når jeg leser blogger, dette med info om steder det er lurt å reise osv 🙂

      Å dette med drømmer er en spennde og vekkende informasjon synes vertfall jeg 🙂 inspirerer 😉
      klem !

Legg igjen en kommentar

