Julen´s magi

I dag føler jeg meg veldig heldig.

Photo 16.12.14 23 24 32
Heldig som fikk vokse opp i tia der man skapte magi.
Der det var spennende å vente for å oppnå noe, spennende å se i butikkene og lure på hva man kanskje fikk i pakken under treet.
Tia der man kun spiste julematen når det var jul altså en gang i året og tradisjonene var faste.

Photo 16.12.14 23 25 08

Vi fikk værsågod å hjelpe til å vaske huset, eller pusse sølvtøyet, eller ta på seg forkle og være handtlanger når leverposteien eller sylta skulle lages. Kanskje var jeg også heldig å få smake litt.
Det var 7 sorter som skulle bakes, og hver eneste krok i huset skulle skinne.
Ja det var helt perfekt på vår egen måte.

Photo 16.12.14 12 40 37

All mat ble ryddet bort omtrent i hele november og desember og jeg har ikke tall på hvor mange «kjedelige»måltider vi hadde.
Men det var greit, man kunne ikke bare få å få å få… det lærte oss å være fornuftige.
Det var hemmelighet etter hemmelighet og ingen torde spørre for vi visste svaret. NEI …. du må være tålmodig å vente.

Photo 16.12.14 12 41 31

På lillejulaften var det rene kaoset og både hus og familie sto på hodet med vaskefilla og maten hengenede over seg. Vi så Grevinnen og Hovmesteren og lo så vi fikk magekramper.
Når jeg gikk til sengs var ikke noe ferdig og jeg lurte alltid på hvordan i alledager det skulle bli jul i år.

Photo 16.12.14 12 42 11

Så våknet jeg 24.desember til verdens mest magiske lukt, julekalenderen måtte åpnes, på døra til rommet hang det en strømpe som noen på mystisk vis hadde puttet julepocket, mandariner og godis nedi. Det var bare å springe til stua som var både blåst og skinnende ren for der sto verdens mest magiske juletre med tonnevis med gaver under.
hvordan i alle dager kunne det ha skjedd?

Photo 16.12.14 14 00 18

Jeg kunne sitte i timesvis å se på det flotte treet vårt og lengte til kvelden.
Alt med jula når jeg var liten var magisk og jeg elsket hvert eneste sekund av alt.
Det er nok derfor jeg er så glad i nettopp jula, og alt den fører med seg.
Fordi min familie var flink til å skape magi, flink til tradisjoner og flink til å være streng.

Photo 16.12.14 15 15 57

I går var jeg og ei venninne i byen HELE dagen, og det var ikke akkurat så mye shopping, men vi koste oss så mye, vi var på julemarked på torget, tuslet rundt i gatene i byen og kikket spent i butikker.

Det var magisk og det er jo akkurat det som jula handler om for meg.

3 thoughts on “Julen´s magi

  1. Åhhh Yvonne, så koselig innlegg å lese !
    Minte meg om min barndoms jul……fikk meg til å tenke på gaver vi fikk ikke drøssevis av gaver, men til eksempel, skøyter – hvis jeg trengte nye, og kanskje en dukke, osv….skal si jeg gledet meg over gavene mine. Favorittene ble liggende ved siden av sengen min når jeg la meg den kvelden….så det var det første jeg så, når jeg våknet, skal si gavene ble verdsatt !

    Idag ser jeg det er litt forskjell, barn får nye skøyter med engang de trenger det, ikke vente til jul, de får gjerne maaaange gaver, og da lurer jeg på om de blir like verdsatt – når jeg til eksempel ser tantebarn får 4-6 barbie dukker….? Jaja, tidene forandre seg, og det skal de sikkert gjøre også, men julens magi – ja, den er nok alltid der likevel 🙂

    Goooood Jul !!

    • jeg er så enig Helen:)
      Ungene får alt de peker på og trenger nå i dag og jeg synes det er synd for da forsvinner både eiergleden som du beskriver og givergleden for det er jo så store forventninger og helt håpløst og oppfylle.
      Heldigvis finnes noen av den gamle sorten enda og jeg er glad for å ha skapt og arvet tradisjoner som videreføres til mine selv om det nok er alt formye gi gi og gi her også.
      Tusen takk for ønskningen og riktig god jul tilbake til dere også:)

Legg igjen en kommentar

