Vinsmaking

  
På torsdag skulle jeg være så heldig å få prøve noe jeg ikke hadde prøvd før. Eller egentlig har jeg jo vært på vinsmaking før men det var i Italia på vingårder. 

Min mann og jeg ble bedd med av hans far og samboer og vi gledet oss fælt. Vinen var fra Italia som vi er så glad i. Nærmere bestemt Verona og Valpolicella. Produsenten var Speri. Og han som representerte dem het Luca😊

  
Vi fikk et foredrag om hvordan de laget vinen sin, hvordan filosofi de hadde og mer grundig gjennomgang av hver vin de laget for hver vin vi drakk. 

  
Jeg fulgte spent med og smakte på den ene etter den andre. Jeg er ingen vinsmaker men heller en vindrikker så det jeg kunne si var at den første var ikke jeg så begeistret for, det var en Valpolicella classico, den andre en Ripasso og dette var en klar favoritt. Nr 3 var en Valpolicella classico superiore og den må jeg si at jeg syntes var ganske mye bedre enn nr1, nr4 var en Amarone 2010 denne smakte også ganske så bra i min munn så jeg kunne fint ha drukket den til god mat. Nr5 var også en Amarone som var tatt med fra Luca’s egene vinkjeller(dette var en 1995 årgang) med det aller første var det masse alkoholdunst fra den men etterhvert når jeg lot den stå en god stund så ble denne også helt super. Den aller siste vinen gav meg et skikkelig sjokk, jeg har aldri før skjært grimaser av rødvin og om jeg ikke har likt den så har jeg iallefall klart å skjule min skuffelse. Denne gangen kjente jeg at jeg hadde ikke sjans, tiltross for at jeg satt på 1ste rad og fint kunne fornerme produsenten var det akkurat som om noen hadde gitt et spebarn sitron……

Den var søt og besk på samme tid. Æsj nei dette her var ikke for meg så mye kan jeg si😊 

Når det er sagt så ble vi anbefalt å holde igjen litt vin i glassene så vi kunne få ha til middagen. Sjekk det deilige andebrystet da.

  
Vi koste oss og vinen var super. Neste gang jeg skriver om en vinsmaking blir det fra fantastiske Piemonte ❤️

One thought on “Vinsmaking

Legg igjen en kommentar

